5 Trends die sociale media zullen vormen in 2018

Beslissen waar je je tijd en geld kunt investeren, is al moeilijk genoeg zonder lange lijsten met flash-in-the-pan-rages en experimentele tactieken. Dus, wanneer we ons jaarlijkse rapport Sociale trends in Hootsuite produceren, richten we onze analyse op trends die zowel realistisch als uitvoerbaar zijn.

We hebben gekeken naar wereldwijde gegevens, enquêteresultaten en analistenrapporten – en hier zijn de vijf grootste trends die volgens ons de moeite waard zijn om in 2018 te worden nagestreefd.

De evolutie van sociaal rendement op investeringen

Als chief marketing officer verwacht ik bedrijfsresultaten van sociale strategieën. Likes, reacties en shares tonen niet de echte waarde die sociale media aan het bedrijf geven. De ondergang van deze kortzichtige ‘vanity’-statistieken is al jaren voorspeld, maar in 2018 denk ik dat we eindelijk deze lang beloofde verschuiving eindelijk zullen zien plaatsvinden.

Waarom? Organisaties ontdekken de waarde die sociale kan brengen in andere fasen van het klanttraject, naast de top van trechterbetrokkenheid – van het verlagen van klantenservicekosten tot het aantrekken van toptalent. Sommigen voeden zelfs sociale inzichten in supply chain-analyses.

Marketeers moeten hun statistieken herzien naarmate hun sociale strategieën volwassener worden, omdat strikte ROI-berekeningen (die inkomsten verdelen op basis van kosten) slechts een deel van de waarde van sociale media vangen.

Hoe u hiervan kunt profiteren: Investeer in activiteiten die u kunt meten. Stel eenvoudige doelen, zoals het vergroten van het aantal bezoekers met sociale of het verminderen van klantverloop door klanten met een verhoogd risico op sociaal luisteren te identificeren. Of gebruik tools met directe respons aangeboden door sociale netwerken om een ​​rechte lijn te trekken tussen sociale activiteit en directe verkoop.

Mobiel stimuleert de groei van sociale televisie

Naarmate de consumptie van videocontent omhoog schiet, zijn merken uitgegroeid tot uitgevers. Maar in 2018 zullen sociale netwerken merken aanmoedigen om omroepen te worden, aangezien mobiele video en programmeren in sociale tv-stijl in de schijnwerpers staan.

Het creëren van content in broadcast-stijl werkt niet voor elk merk, maar voor veel industrieën zal dit innovatieve sociale advertentie-indelingen en gewaagde nieuwe manieren openen om een ​​sociaal publiek te bereiken.

Hoe u hiervan kunt profiteren: combineer zoekmachine-optimalisatie en Facebook Live. Zodra uw live-uitzending is voltooid, worden Facebook-video’s ook geïndexeerd door Google. Target zoekwoorden met een hoog volume en voeg een tekstsamenvatting toe onder de video die moet worden opgepikt door de Google-bots.

Vertrouwen neemt af, terwijl de invloed van leeftijdsgenoten toeneemt

Volgens de mondiale studie van Edelman over het consumentenvertrouwen is het vertrouwen van de consument in de media, academici, CEO’s en de overheid gezakt naar historische dieptepunten in 2017.

Deze erosie van vertrouwen in reguliere instellingen heeft gevolgen voor zowel bedrijven als consumenten. Naarmate het vertrouwen in overheden en bedrijven afneemt, wenden consumenten zich tot een vertrouwde bron: elkaar.

In 2018 evolueren we naar kleinere invloedssferen waar belangenbehartigers van klanten, micro-influencers en geëngageerde medewerkers er meer dan ooit toe doen.

Hoe u hiervan kunt profiteren: langetermijndoelen stellen voor de belangenbehartiging van werknemers en klanten. Pleitbezorging is een geweldige manier om het afnemende organische bereik te bestrijden en het bouwt ook echte en duurzame menselijke relaties op met klanten en werknemers. Richt u op het creëren van zinvolle klant- en werknemersbehartiging in plaats van snelle fixes na te streven voor het stimuleren van organisch verkeer.

Mensen, ontmoet AI

Automatisering kan uitzonderlijk nuttig zijn, maar strategieën voor kunstmatige intelligentie moeten gericht blijven op menselijk, behulpzaam en relevant zijn op schaal.

AI is nog steeds een toekomstgerichte trend, maar marketeers kunnen verwachten dat ze in 2018 de praktische voordelen zullen gaan plukken. Facebook heeft bijvoorbeeld nieuwe voorspellende analyses uitgebracht om marketeers te helpen sneller inzichten te vinden. En visuele zoekmachines gebruiken machinaal leren om consumenten te helpen bij het zoeken op afbeeldingen in plaats van bij zoekwoorden – een verschuiving die de toekomst van online browsen door producten zal herdefiniëren.

Hoe u hiervan kunt profiteren: Focus op een van de vier AI-use-cases.

Social commerce: help klanten onderzoek te doen of aankopen te voltooien.

Klantenservice: gebruik een bot om interacties met veelgestelde vragen te verminderen die gemakkelijk kunnen worden geautomatiseerd, waardoor sociale teams meer tijd hebben om relaties op te bouwen.
Inhoudslevering: help sociale doelgroepen om gerelateerde inhoud te consumeren nadat ze je op sociale kanalen hebben ontdekt.

Analyse: handmatige rapportage verminderen en voorspellende analyses gebruiken om sneller tot inzichten te komen.

De belofte (en realiteit) van sociale gegevens

Er is veel gesproken over de voordelen van het onthullen van klantinzichten met sociale gegevens. Maar het integreren van sociale gegevens met andere analysesystemen of het vinden van bruikbare inzichten uit bergen van sociale vermeldingen vereist meer werk en middelen dan veel organisaties eerder dachten.

In 2018 blijft de belofte van sociale gegevens bestaan, maar organisaties zullen de moeite en middelen moeten herberekenen die nodig zijn om er een echte bron van klantinzichten van te maken die overal in de onderneming kunnen worden gebruikt.

Hoe u hiervan kunt profiteren: pas sociale gegevens toe op de uitdagingen van uw bedrijf. Sociale gegevens zijn een waardevolle bron van klantengegevens. Gebruik deze ongeschonden waarheid op grote schaal om urgente zakelijke uitdagingen op te lossen of feedback te geven aan productontwikkeling.

U hoeft in 2018 geen enorme gok te wagen om van deze trends te profiteren. Begin klein en investeer in de trends die het meest aansluiten bij uw huidige social-mediastrategieën. Vergeet niet, sociale media gaat over het één-op-één verbinden met je publiek. Dus, welke trends u ook volgt, houd uw klanten centraal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *